طرح جابر : جشنواره جابربن حیان (پروژه های علمی دانش آموزی)

طرح جابر
دانلود موضوعات طرح جابر کلاس اول - دوم - سوم - چهارم و پنجم و ششم ابتدایی

یه سلام ویژه خدمت تمامی کاربران طرح جابر

ما چند تن از دانشجويان گروه مديريت موسسه آموزش عالي طرح جابر بن حيان، پايگاه اطلاع رساني انجمن علمي راه معلمان اردبیل طرح جابر بن حيان را ايجاد نموده ايم و تصميم داريم تا به لطف خداوند منان و ياري شما دوستان عزيزمان و همچنين همكاري دانشگاه، از مزاياي اين دنياي مجازي به بهترين شكل بهره مند شويم تا بتوانيم اطلاعات مورد نياز و بهنگام را از طريق اين پايگاه اطلاع رساني، در اختيار دانش آموزان محترم موسسه آموزش عالي جابر بن حيان قرار دهيم.

طرح جابر

جدول زمانبندی جشنواره جابربن حیان  

 الف).آبان ماه:

- هفته اول آبان:

1-تهیه ودریافت دستورالعمل اجرای طرح از سایت وزارتخانه

2-تشکیل کمیته علمی وداوری طرح جابربن حیان در منطقه

3-ایجاد وبلاگ وپایگاه اطلاع رسانی جشنواره جابربن حیان به آدرس:

4-ارتباط با رهبر آموزشی منطقه از طریق اینترنت ورفع اشکالات احتمالی

-هفته دوم آبان ماه:

1-ارسال دستورالعمل طرح به آموزشگاه ها

2-تشکیل شورای معلمان وبررسی روند اجرای طرح و تشکیل کمیته طرح در آموزشگاه

3-تعیین زنگ جابربن حیان در مدارس منطقه جهت اجرای پروژه های علمی(ترجیحا روزهای دوشنبه)

-هفته سوم آبان ماه:

1-برگزاری جلسه ی توجیهی مدیران ، معاونین و معلمان

2-انتخاب موضوع پروژه علمی توسط دانش آموزان

3-آغاز فعالیت دانش آموزان

-هفته چهارم آبان ماه:

1-ادامه فعالیت دانش آموزان با توجه به موضوع منتخب

2-نظارت بر حسن اجرای وظایف کمیته های آموزشگاهی توسط کمیته منطقه واستان

ب).آذرماه

-هفته اول تا سوم آذر ماه:

1-نظارت بر حسن اجرای وظایف کمیته های آموزشگاهی توسط کمیته منطقه واستان

2-رفع اشکالات احتمالی و پاسخ گویی به سئوالات دانش آموزان ومعلمان راهنما در زمینه چگونگی هدایت پروژه های علمی

 -هفته چهارم آذر ماه:

تشکیل نمایشگاه پروژه های علمی در سطح آموزشگاه

ج).دی ماه:

-هفته اول دی ماه:

انتخاب پروژه های برتر هر آموزشگاه و معرفی به گروههای آموزشی منطقه

-هفته دوم دی ماه:

تقدیر از دانش آموزان و معلمان ورابطان پروژه های برتر در سطح آموزشگاه توسط مدیر مدرسه

-هفته سوم وچهارم دی ماه:

ارتباط با رهبر آموزشی منطقه از طریق اینترنت ورفع اشکالات احتمالی طرح های منتخب آموزشگاهی جهت غنی سازی وبهبود پروژه های برگزیده

د).بهمن ماه:

-هفته اول بهمن ماه:

ارتباط با رهبر آموزشی منطقه از طریق اینترنت ورفع اشکالات احتمالی طرح های منتخب آموزشگاهی جهت غنی سازی وبهبود پروژه های برگزیده

-هفته دوم وسوم بهمن ماه:

تشکیل نمایشگاه پروژه های علمی در سطح منطقه و داوری وانتخاب پروژه های برتر

-هفته چهارم بهمن ماه:

تقدیر از دانش آموزان ،رابطین ،مدیران و معلمان راهنمای پروژه های برتر در سطح منطقه

ه).اسفند ماه:

-هفته اول اسفند:

برگزاری نمایشگاه مرحله ی استانی و داوری وانتخاب پروژه های برتر

-هفته دوم اسفند:

تقدیر از دانش آموزان ،مدیران ،رابطین و معلمان راهنمای پروژه های برتر در سطح استان

و).هفته سوم وچهارم فروردین ماه:

1- برگزاری نمایشگاه مرحله کشوری وانتخاب پروژه های برتر

2- تقدیرازمعلمان و دانش آموزان ومدیران ورابطین پروژه های برتر کشوری

طرح جابر دانش آموز پایه ششم ابتدایی

اهداف و رسالت طرح جابر در راه معلمان اردبیل:

طرح جابر

اطلاع رساني جامع و همه جانبه در رابطه با رويدادها و اطلاعيه هاي گروه مديريت و همچنين ارائه اطلاعيه ها و بيانيه هاي انجمن علمي مديريت موسسه آموزش عالي جابر بن حيان.
2.سعي بر حداكثر نمودن ارائه خدمات اينترنتي گروه مديريت موسسه آموزش عالي جابر بن حيان.
3.معرفي بيشتر اساتيد، اعضاي هيات علمي و برخي از مسئولين دانشگاه، جهت آشنايي بيشتر دانشجويان، به خصوص دانشجويان ورودي جديد.
4.جمع آوري و انعكاس اخبار و اوضاع و احوال بازرگاني در سطح استان و حتي در سطح ملي، جهت افزايش مهارت و سطح آگاهي دانشجويان رشته مديريت بازرگاني از رويدادهاي تجاري و بازرگاني.
5.تهيه گزارش و چكيده اي از سمينارها، همايش ها و كنفرانس هاي علمي-پژوهشي، همراه با تصاوير، براي مخاطبان علاقه مند.
6.ارائه كليه اطلاعات لازم براي متقاضيان تحصيلات عالي؛ اعم از معرفي منابع كنكور، نمونه سوالات، ارائه برخي جزوات، معرفي رشته هاي تحصيلي مديريت در مقاطع بالاتر، اطلاع رساني از قابليت ها و بازار كار رشته هاي مديريت و ...
7.ارائه كتب الكترونيك، منابع، كارهاي تحقيقاتي، مقالات و پژوهش هاي علمي.

تماس

طرح جابر ابن حیان و کاربرد این طرح در مدارس ابتدایی

آیا با طرح جابر ابن حیان و کاربرد این طرح در مدارس ابتدایی کشور آشنایی دارید؟ آیا می دانید که این طرح در چه سطحی و چگونه در مدارس کشور به اجرا در می آید؟

طرح جابر ابن حیان ، طرحی تحقیقی و پژوهشی است که با دو روش تحقیق کیفی ، روش تحقیق زمینه ای و اقدام پژوهی در مدارس ابتدایی کشور در سال های اخیر به اجرا درآمده و می آید. این طرح تحقیقی به صورت عملی اجرا می شود و بهترین طرح ها در رقابت شرکت داده می شود. طرح های برتر در سطوح مختلف از مدارس سراسر کشور جمع آوری شده و به بهترین طرح ها جوایزی اهدا می شود. اما مسابقه و دریافت جایزه کارکرد اصلی این طرح پژوهشی نیست. در ادامه با ما همراه باشید و طرح جابر ابن حیان و کاربرد این طرح در مدارس ابتدایی را بهتر بشناسید.

طرح جابر بن حیان چیست؟

طرح جابر ابن حیان که از کارهای تحقیقی و پژوهش های عملی جابر ابن حیان دانشمند عالی قدر ایرانی الگو برداری شده است ، طرحی پژوهشی و آزمایشی است که در مدارس ابتدایی در همه سطوح شش گانه اول تا ششم ابتدایی اجرا می شود. در این طرح از دانش آموزان خواسته می شود که راجع به مواردی که دوست دارند ، مطالبی را جمع آوری ، طبقه بندی ، دسته بندی و تحلیل نمایند.

هدف از برگزاری طرح جابر بن حیان در مدارس کشور

 هدف اساسی از برگزاری این طرح در مدارس این است که دانش آموزان از همان سال های نخستین تحصیل با واژه ها ، مفاهیم و  روش تحقیق آشنا شوند و مهارت های اولیه پژوهشی را یاد بگیرند و برای انجام تحقیقات گسترده تر و بزرگتر در آینده آماده شوند.

ایجاد و پرورش روحیه پژوهشگری و برانگیختن حس کنجکاوی و کند و کاو در کودکان از مهمترین اهداف این طرح بزرگ است. این طرح عظیم پژوهشی ابتدا به صورت آزمایشی در عده معدودی از دبستان های کشور به اجرا درآمد. با مشاهده نتیجه نیک این طرح ، دست اندرکاران تلاشگر آموزش و پرورش آن را در همه مدارس کشور در سطح اول ، دوم ، سوم ، چهارم ، پنجم و ششم ابتدایی گسترش دارند.

جشنواره بزرگ جابر بن حیان

جشنواره بزرگ جابر بن حیان هر ساله در همه مدارس کشور برگزار می شود و همه دانش آموزان دختر و پسر مدارس ابتدایی در هر شش سطح اول تا ششم علاقه مند به طرح های پژوهشی نتایج  ایده و برنامه های تحقیقاتی خود را که عملی کرده اند در این جشنواره به رقابت می گذارند. دانش آموزان در مقاطع راهنمایی و دبیرستان و بالاتر در طرح شهاب و جشنواره خوارزمی شرکت کرده و طرح های علمی خود را در این جشنواره به رقابت می گذارند.  

دامنه پژوهشی طرح های جابر بن حیان

دامنه فعالیت های این طرح در زمینه علوم آزمایشی و تحقیق مدارس است. دانش آموزان ابتدایی می توانند ، کارهای تحقیقی خود را در رابطه با موضوع هایی که به علوم مرتبط است عملی کنند و به دو روش اقدام پژوهی و تحقیق زمینه ای کار تحقیقاتی خود را اجرا نمایند.

اقدام پژوهی چیست؟

اقدام پژوهی یک روش تحقیق و پژوهش است. در این روش تحقیقی نتایج فعالیت ها معلوم نیست و تا کنون هیچ کس یا کسانی به نتایج این تحقیق پی نبرده اند. پژوهشگران در این روش کار تحقیق خود را آغاز می کنند و در ادامه کار چالش ها و موانع پیش رو را شناسایی و جهت رفع آن تلاش می کنند. نتایج این نوع تحقیقات در حین عمل مشخص می شود. در این روش تحقیق پژوهش گر به دنبال یافتن تاثیر و نتیجه آزمایش است.

تحقیق زمینه ای چیست؟

تحقیق زمینه ای یک روش تحقیق است که در علوم اجتماعی و رفتاری بیشترین کاربرد را دارد. در علوم نیز از این روش برای ریشه یابی و حل مسئله و یافتن علل به وجود آورنده مشکل و مسئله و راه های مقابله با آن مشکل و چگونگی رفع آن در زمینه مشخص استفاده می شود. در این روش تحقیق پژوهشگر به دنبال یافتن علل به وجود آورنده مشکل و یافتن راهی برای حل مشکل است.

زمینه های پیاده سازی طرح جابر بن حیان در سطوح مختلف

زمینه پیاده سازی این طرح برای کودکان در سنین مختلف متفاوت است.

کاری که کودک پایه اول انجام می دهد ، متفاوت از زمینه ای است که کودک پایه ششم در آن به تحقیق می پردازد.

کودکان پایه اول و دوم مطالب را گردآوری و طبقه بندی می کنند. تابلوی طرح در این مقطع لازم و ضروری است.

انواع مدل و ماکت در پایه دوم و سوم کاربرد دارد.

دانش آموزان پایه چهارم پژوهش و تحقیق را بیشتر دوست دارند.

دانش آموزان پایه پنجم و ششم  در طرح های اجرایی شرکت می کنند.

معایب و ایرادهای وارد آمده به طرح جابر بن حیان

یکی از ایراد های عمده که به این جشنواره و طرح گرفته می شود این است که دست دانش آموزان در رابطه با انتخاب موضوع پژوهشی خود در هر زمینه ای که مایل باشند بسته است و چون جشنواره خوارزمی و سایر جشنواره های علمی دیگر آزادانه می توانند ، در هر زمینه ای که استعداد دارند ف موضوع تحقیقی خود را انتخاب کنند. برای مثال دانش آموزی که به هنری خاص علاقه مند است و استعداد ذاتی او در آن زمینه خاص است ، نمی تواند طرح و ایده خود را در این جشنواره به رقابت بگذارد.

  •  در این طرح دانش آموزان که در زمینه هایی غیر از علوم استعداد و تخصص دارند ، از رقابت باز می مانند و استعدادشان نادیده گرفته می شود. این موضوع برای رشد و توسعه علمی کشور ما که به کشف و شکوفایی همه پتانسیل های پژوهشی نیاز دارد ، یک نقص محسوب می شود و مانع از استفاده از همه پتانسیل موجود می شود.
  • دانلود طرح جابر برای کلاس اول تا ششم ابتدایی بهترین موضوعات
  • ایراد دیگری که این طرح دارد ، این است که اطلاع رسانی در رابطه با این طرح و مزایای آن بسیار اندک است. بسیاری از دانش آموزان و والدین از فواید بی نظیر این طرح و تاثیر آن در رشد و شکوفایی روحیه پژوهشگری دانش آموزان و فواید اتی این طرح برای آینده کشور بی اطلاعند. برای همین خیلی ها هیچ تلاشی برای شرکت فرزندشان در این طرح انجام نمی دهند. در واقع این افراد تفاوتی بین روزنامه دیواری و این طرح عظیم و تاثیر گذار نمی بینند.

مزایا و فواید طرح جابر بن حیان

علاوه بر افزایش روحیه پژوهشگری در دانش آموزان و کودکان ایرانی  و تربیت پژوهشگران قدرتمند و آگاه در کشور ، تاثیر مثبت و فواید این طرح در ادامه بیان شده است.

  • شرکت در فعالیت های گروهی و یادگیری و تقویت روحیه کار تیمی
  • تقویت قدرت نوشتاری دانش آموزان و یادگیری گزارش نویسی به زبان فارسی
  • یادگیری مهارت های عملی و تولید کاردستی
  • افزایش اعتماد به نفس و روحیه خودباوری در کودکان
  • کمک به کشف و شکوفایی استعدادهای درونی و به فعلیت درآوردن پتانسیل های نهفته در کودکان ایران زمین
  • افزایش قدرت خلاقیت در بچه ها با شکل گیری ایده و طرح در ذهنشان
  • آشنا کردن کودکان با روش تحقیق و چگونگی انجام پژوهش
  • برانگیختن حس رقابت سالم و سازنده در کودکان
  • تقویت روحیه امیدواری و تلاش گری در دانش آموزان
  • تاثیر مثبت امتیاز طرح جابر برای شرکت در طرح شهاب (شناسایی و هدایت استعداد برتر) و جشنواره خوارزمی در سال های بعد برای کودک

مزیت اصلی و عمده این طرح تاثیری است که دانش آموزان آموزش دیده در آینده بر ایران زمین و جهان ما خواهند

 گذاشت.

انواع طرح و پروژه ای تحقیقی موجود در طرح جابر بن حیان

  • جمع آوری نمونه و طبقه بندی آن
  • مدل (ساخت الگو و نمونه)
  • نمایش
  • تحقیق
  • آزمایش
  • طراحی و ساخت
  • مراحل مختلف اجرای پروژه عملی و تحقیقی در طرح جابر بن حیان
  • برای این که یک پروژه در این طرح به اجرا درمیاد مراحل زیر طی میشود.
  • ایجاد تابلوی نمایش
  • جمع آوری مواد نمایشی
  • ارائه گزارش کتبی (برای پروژه های آزمایشی)
  • دفتر کارنما
  • تابلوی نمایش طرح جابر
  • در تابلوی مربوطه به صورت کامل اما خلاصه همه آنچه که در طرح انجام شده است ، وجود دارد. عنوان پژوهش و فرضیه تحقیق ، مواد و روش تحقیق ، منابع ، تقدیر و تشکر ، نتایج ، نتیجه گیری ، عکس ها و نمودارها همه در این تالو به نمایش درمی آید.
  • دفتر کارنمای طرح جابر بن حیان
  • علاوه بر تابلوی نمایش برای یادداشت نمودن فعالیت های انجام شده ، توصیف رویدادهای صورت گرفته ، یادداشت کردن موانع و چالش های به وقوع پیوسته در اجرای طرح و تلاشی که برای رفع آن چالش ها صورت گرفته است ، دفتری نیاز است.
  • پژوهشگر (کودک) در این دفتر همه موارد ذکر شده را یادداشت می کند. دفتر کارنما در زمان بررسی و تحلیل طرح به دوران کمک می کند که در زمان کمتر از جزئیات طرح با دقت آشنا شوند و تصمیم منطقی و عادلانه در رابطه با کارهایی که کودک انجام داده و موانعی که پشت سر گذاشته بگیرند.
  • تحقیق زمینه ای در طرح جابر بن حیان
  • تحقیق زمینه ای گزارشی است که کودک در آن به صورت کتبی ، مسئله و مشکل موجود ، اهمیت انجام پژوهش ،  فرضیه تحقیق و هدف انجام کار خود را بیان می کند. در ادامه تاریخچه ای از کارهایی که در این زمینه انجام شده و اهداف کلی و جزئی انجام پروژه در طرح تحقیق زمینه ای بیان می شود.
  • تعریف
  • در بخش تعریف مسئله ای که موجب انجام آن طرح شده است در یک صفحه بیان می شود. تعریف پروژه را معرفی می کند.
  • نتایج و نتیجه گیری
  • در این بخش نتایج بدست آمده توسط پژوهشگر و نتیجه ای که پس از استدلال و مقایسه و تفسیر پژوهشگر پس از پایان طرح به آن رسیده است ، به خوبی ارائه می شود.
  • سپاسگزاری
  • در هر طرح و نقشه ای هیچ کس به تنهایی از عهده همه کارها بر نمی آید. دوستان ، والدین ، معلمان و همه کسانی که در فراهم آوردن منابع و مواد مورد نیاز و اجرای پروژه به محقق کمک کرده اند ، در این بخش تشکر و قدردانی می شود.
  • منابع
  • در پایان طرح به بخش معرفی منابع تحقیقی می رسیم. کودکان برای طرح خود از منابع مختلف علمی همچون ف مجله ف روزنامه ، مقاله و غیره استفاده می کنند. همه منابع استفاده شده در این بخش می آید.  
  •  
  • چگونه والدین می توانند؛ در این طرح تحقیقی به فرزندان خود عمل کنند؟
  • گاهی شاهد این بوده ایم که والدین بخش بزرگی از کار تحقیق کودک را انجام می دهند ف به این کمان که دارند به فرزندشان کمک می کنند. در واقع چنین والدینی نتیجه طرح را وارونه می کنند و اجازه نمی دهند که استعداد ذاتی کودکشان شکوفا شود. این نیز به علت کمبود اطلاع رسانی در این زمینه به والدین است.
  • در ادامه شیوه های کمک صحیح والدین به فرزندانشان آمده است. والدین گرامی تلاش کنند در این زمینه ها کودک خود را یاری نمایند. نه این که بخش عملی کار را برای کودک انجام دهند.
  • تهیه و تدارک وسایل مورد نیاز طرح
  • اختصاص دادن مکانی برای انجام کار کودک و اجرای پروژه
  • کمک به کودکان کلاس اول و دوم در کشیدن خطوط
  • گوش دادن به توضیح های شفاهی کودک
  • کمک در برنامه ریزی طرح و زمان اجرای آن به کودک
  • نظارت بر کار عملی کودک و تامین امنیت او
  • کمک به کودک در رفتن به مکان های مورد نیاز برای اجرای طرح همچون؛ کتاب خانه یا آزمایشگاه یا هر مکان دیگر که نیاز است.
  • چند پیشنهاد برای ترویج فرهنگ پژوهشی در کشور
  • در سایت های اینترنتی مطالب زیادی در رابطه با انواع طرح های تحقیق موجود است. والدین گرامی می توانند ، با این طرح ها و روش های انجام آن آشنا شوند و کودک خود را در ایده و طرح اولیه به صورت صحیح یاری نمایند. هر اندازه والدین ایران زمین در رابطه با این طرح و سایر طرح های پژوهشی آشنایی بیشتری داشته باشند ، بهتر می توانند در جهت گیری و به فعلیت در آوردن پتانسیل درونی کودکانشان تاثیر گذار باشند.
  • دست اندرکاران و تصمیم گیران آموزش و پرورش و معلمان گرامی نیز می توانند ، در جلسه های آموزشی در زمینه اطلاع رسانی به کودکان و والدین در رابطه با چنین طرح های پژوهشی و نتایج آن تلاش کنند و کلاس های آموزشی برگزار نمایند.
  • تصمیم گیران و کار به دستان دولتی و همه تلاشگران بخش خصوصی نیز می توانند در اشاعه و گسترش روحیه پژوهشگری و فراهم آوردن شرایط و زیر ساخت های لازم پژوهشی برای کودکان و نوجوانان کشور عزیزمان کمک و یاری نمایند.

ویژگی های تابلوی نمایش پروژه علمی طرح جابر ابن حیان اردبیل

به صورت کاملا اختصاصی و سفارشی برای شما تهیه و ارسال می کنیم

برای نمایشگاه پروژه علمی لازم است یک تابلوی نمایش بسازید .هدف از ساخت تابلوی نمایش این است که خلاصه ای از کارتان را به شیوه ای چشمگیر با دیگران درمیان بگذارید . یک تابلو نمایش استاندارد دارای  سه دیواره است  و در حالت گشوده حداکثر cm120 طول و  cm90 ارتفاع دارد .
اطلاعات را مثل صفحه یک روزنامه سازماندهی کنید . بسته به نوع پروژه ای که انجام داده اید  نوشته های روی تابلو را آماده کنید و آنها را طوری روی تابلو بچسبانید که مستمعین بتوانند به سرعت و همزمان با توضیحات شما مسیر کارتان را از بالا به پایین و از راست به چپ دنبال کنند .
حداقل از قلم 16 برای نوشته های روی تابلوی نمایش استفاده کنید که از فاصلۀ چند قدمی به آسانی خوانده شوند . خوب است که برای زیرنویس عکسها و جدول ها از قلم کوچکتر استفاده کنید .
عنوان باید درشت ترین نوشته تابلو باشد و به آسانی از فاصله دور و از بیرون غرفه قابل خواندن باشد. عنوانی انتخاب کنید که کار شما را به درستی توصیف کند و در عین حال توجه افراد را به خود جلب کند.  
یک تصویر هزار کلمه حرف می زند ! از عکس ها برای توضیح روند کار و از نمودارها برای نمایش نتایج استفاده کنید . اما به خاطر داشته باشید که متن نوشته هایتان را روی عکس ها یا تصاویر نیندازید . چرا که این کار باعث می شود خواندن نوشته ها دشوار شود .