طرح جابر

 

 

دفتر کارنما طرح جابر


در این دفتر وقایع و اتفاقات مربوط به پروژه را یادداشت خواهید کرد . دفترکارنما مسیر حرکت شما را ازآغاز تا پایان  نشان می دهد ( موضوعی که به ویژه برای بازدید کنندگان اهمیت دارد).

@  یادداشت کردن را از زمانی آغاز کنید که  جستجوی موضوع  پروژه را شروع می کنید .
  @اتفاقات را به صورت روزانه یادداشت کنید و هر مطلبی را که وارد دفتر می کنید تاریخ گذاری نموده و بنویسید که چه قدر وقت صرف آن کرده اید .
 @نتایج آزمایشات ، فهرست  مواد مورد استفاده ، یادداشت های مربوط به تحقیق زمینه ای و مشخصات منابع مورد استفاده را به دقت در آن ثبت کنید .
 @هر مشکلی را که در جریان کار با آن مواجه می شوید یادداشت کنید .
 @ راه حل هایی را که برای غلبه بر مشکلات به کار گرفته اید یادداشت کنید .
@همواره از مراحل مختلف پروژه خود عکس بگیرید تا بتوانید یک گزارش تصویری از تلاش هایتان را به دیگران نشان دهید .

 

grade4beachycove.blogspot.com

 

ویژگی های تابلوی نمایش پروژه علمی طرح جابر ابن حیان

برای نمایشگاه پروژه علمی لازم است یک تابلوی نمایش بسازید .هدف از ساخت تابلوی نمایش این است که خلاصه ای از کارتان را به شیوه ای چشمگیر با دیگران درمیان بگذارید . یک تابلو نمایش استاندارد دارای  سه دیواره است  و در حالت گشوده حداکثر cm120 طول و  cm90 ارتفاع دارد .
اطلاعات را مثل صفحه یک روزنامه سازماندهی کنید . بسته به نوع پروژه ای که انجام داده اید  نوشته های روی تابلو را آماده کنید و آنها را طوری روی تابلو بچسبانید که مستمعین بتوانند به سرعت و همزمان با توضیحات شما مسیر کارتان را از بالا به پایین و از راست به چپ دنبال کنند .
حداقل از قلم 16 برای نوشته های روی تابلوی نمایش استفاده کنید که از فاصلۀ چند قدمی به آسانی خوانده شوند . خوب است که برای زیرنویس عکسها و جدول ها از قلم کوچکتر استفاده کنید .
عنوان باید درشت ترین نوشته تابلو باشد و به آسانی از فاصله دور و از بیرون غرفه قابل خواندن باشد. عنوانی انتخاب کنید که کار شما را به درستی توصیف کند و در عین حال توجه افراد را به خود جلب کند.  
یک تصویر هزار کلمه حرف می زند ! از عکس ها برای توضیح روند کار و از نمودارها برای نمایش نتایج استفاده کنید . اما به خاطر داشته باشید که متن نوشته هایتان را روی عکس ها یا تصاویر نیندازید . چرا که این کار باعث می شود خواندن نوشته ها دشوار شود .

روز نمایشگاه طرح جابر چه باید بکنید

    * غرفه ی خودتان را سرزنده و شاداب کنید

شرکت در یک نمایشگاه علمی یعنی این که شما تصمیم گرفته اید نتایج کار علمی خودتان را با عموم مردم و داوران در میان بگذارید  .

به محض اینکه توانستید توجه بازدیدکنندگان را با یک ارائه ی پویا و پرجنب و جوش به غرفه ی خودتان جلب کنید ، بهترین فرصت را برای نمایش پروژه ی خودتان پیدا کرده اید .

بعضی از بازدید کنندگان به غرفه ی شما نزدیک می شوند و شروع به خواندن اطلاعات موجود می کنند ؛ بعضی دیگر فوراً شروع به پرسیدن سؤالاتی می کنند ، اما توجه داشته باشید که تا حد امکان این شما هستید که باید ارتباط اولیه را با بازدید کننده برقرار کنید و سر صحبت را با او باز کنید . یک لبخند یا یک نگاه راه هایی هستند که شما می توانید به مردم نشان دهید که به آنها خوش آمد می گویید و آماده ی صحبت با آنها هستید .

    * آماده باشید :

حتی اگر به موضوع پروژه ی خود مسلط هستید نحوه ی ارائه مطالب را کاملاً آماده کنید . برای اینکه تمرین شما تا حد امکان مؤثر و نتیجه بخش واقع شود دو گزارش شفاهی آماده کنید ـ یکی از آنها طولانی تر و با جزئیات بیشتر برای داوران و دیگری کوتاهتر و به زبانی ساده که فهم آن برای عموم بازدید کنندگان آسان باشد . فراموش نکنید که از عناصر بصری ( عکس ها ، نمودارها ومواد نمایشی ) برای تقویت و تکمیل اظهارات خود بهره گیری کنید.

    * متوجه شنوندگان باشید :

به دقت به چهره ی بازدید کنندگان نگاه کنید . این کار به شما امکان می دهد که ارائه اطلاعات خودتان را با فهم و درک آنها هماهنگ کنید . اگر به نظر می رسد که آنها عجله دارند شما می توانید توضیحات خود را خلاصه کنید .

اگر به نظر می رسد که در فهم مطلب دچار مشکل اند باید زبان بیان خود را تعدیل کنید و اگر ظاهر آنها نشان می دهد که کاملاً مجذوب مطالب شما شده اند می توانید اطلاعات اضافی و تکمیلی خود را نیز به آنها ارائه دهید .

    * پذیرای بازدیدکنندگان باشد :

بازدیدکنندگان اغلب کم رو هستند و حتی اگر پروژه ی شما توجه آنها را جلب کند نمی دانند چگونه باید سر صحبت را با شما باز کنند .

بنابراین این به عهده ی شما است که اولین  حرکت را انجام دهید . اگر شما بدون توجه به اطراف گرم صحبت با شرکت کننده ی غرفه ی کناری خود باشید یا خود را به خواندن یک مجله مشغول کنید مردم به خود جرأت نزدیک شدن و صحبت کردن با شما را نمی دهند . بنابراین همواره گشاده رو و آماده ی صحبت با دیگران باشید . به کار خود افتخار کنید و آماده ی در میان گذاشتن آن با دیگران باشید .

    * به روشنی صحبت کنید

فراموش نکنید بسیاری از بازدید کنندگانی که برای بازدید به غرفه ی شما وارد می شوند اطلاعات زیادی درباره ی موضوع شما ندارند و این به عهده ی شماست که موضوعتان را برای آنها توضیح دهید و بهترین راه برای این کار این است که تا حد امکان واضح و پر انرژی صحبت کنید ( اما نه خیلی سریع ) .

 آمادگی برای داوری

در نمایشگاه علمی فرصت ملاقات و صحبت با داوران را پیدا خواهید کرد . اگر برای چنین مصاحبه ای آمادگی قبلی داشته باشید ، این گفتگو وقت مناسبی است برای این که تصویر مثبتی از کارتان در ذهن آنها ایجاد نمایید .

×  تمرین و آمادگی برای داوری نمایشگاه علمی ( کار نیکو کردن از پر کردن است ! )

×  هر چه بتوانید پروژۀ علمی خود را بهتر به دیگران انتقال دهید ، شانس بیشتری برای برنده شدن خواهید داشت .

×  متن یک سخنرانی کوتاه ( در حدود 2 تا 5 دقیقه ای )را بنویسید و پروژۀ علمی خودتان را در آن خلاصه کنید . شما این سخنرانی را در اولین ملاقات با داوران ارائه خواهید کرد ( به خاطر داشته باشید که در مورد نظریه هایی که پروژۀ علمی شما بر آن استوار است صحبت کنید ، و اینکه چرا پروژۀ شما اینگونه که هست ، انجام شده است ).

×  فهرستی از سؤالاتی که فکر می کنید داوران از شما خواهند پرسید تهیه کنید و جواب آنها را آماده و تمرین کنید . توضیح دادن به افراد دیگر را تمرین کنید و هنگام توضیح دادن پروژه  خود به آنها تصوّر کنید که آنها داور هستند.

×  تمرین کنید که پروژۀ علمی خودتان را با عبارات ساده توضیح دهید ، به گونه ای که برای هر کسی قابل فهم باشد .  

×  خودتان و کارتان را در طول زمان داوری نمایشگاه با انگیزه و انرژی به بازدیدکنندگان معرفی کنید و در این کار حرفه ای عمل کنید !

× بهترین استفاده را از تابلوی نمایش انجام دهید . هنگامی که در بارۀ جداول و نمودارها توضیح می دهید به آنها اشاره کنید .

×  همیشه مشتاق و مثبت اندیش باشید .

×  هنگام جواب دادن اعتماد به نفس داشته باشید و مِن مِن نکنید.

× اگر در بارۀ آنچه داور از شما پرسیده جواب مطمئنی ندارید یا اصلاً جواب سؤال او را نمی دانید ، بهتر است که بگویید " نمی دانم ."

×  با هر کسی که از غرفۀ شما بازدید می کند مانند یک داور رفتار نمایید .

× پس از نمایشگاه علمی ، همیشه پی گیرِ بازخوردهای کارتان از نظر داوران باشید تا برای بهبود پروژه از آنها استفاده کنید .

@@       تعدادی از سؤالات معمول داوران

×       چقدر از دیگران کمک گرفته اید ؟

×       داده هایتان چه چیزی را به شما می گویند ؟

×       چرا این پژوهش مهم است ؟

×       نمودارهایتان نمایانگر چه چیزی هستند ؟

×  هنگامی که آزمایشتان را انجام می دادید با چه مسائل و مشکلاتی مواجه شدید و چگونه آنها را رفع کردید ؟

×  مهمترین نکات جالب توجه (سه نکته) که شما در موقع انجام این پروژۀ علمی یادگرفته اید کدامند ؟

 

*متغیر براساس نقشی که درتحقیق و آزمایش به عهده داردبه دو دسته تقسیم می شود:

1- متغیر مستقل

2- متغیر وابسته

 

*تعریف متغیر مستقل(علت)

متغیری که توسط پژوهشگر انتخاب و دستکاری می شودتا تاثیر آن برروی متغیر وابسته اندازه گیری شود. در حقیقت عاملی است که محقق مجاز به تغییر آن است.

 

*تعریف متغیر وابسته(معلول)

متغیری که تحت تاثیر متغیر مستقل  تغییر می کند و این تغییرات توسط محقق مشاهده و اندازه گیری می شود.

 

*متغیرهای کنترل شده

متغیرهایی که  پژوهشگر  تاثیر آنها را حذف یا  خنثی می کند، متغیر کنترل می باشندبه عبارتی سایر عواملی که  درجریان آزمایش هیچ تغییری نمی کنند.

 $$$تذکر مهم:


دانش آموز می تواند به جای ((متغیر مستقل)) از عبارت(( آنچه را تغییر میدهم))و به جای ((متغیر وابسته)) از عبارت(( آنچه را مشاهده واندازه گیری می کنم ))و به جای ((متغیرهای کنترل شده)) از جمله (( آنچه را ثابت نگه می دارم))استفاده نماید.

مثال :چرا غذا می پزد؟فرضیه:وجود گرما

                 گروه متغیر                                      گروه کنترل

                   غذا(مسئله)                                        غذا

                        +                                                     -

                 گرما(متغییرمستقل)                              گرما

                        =                                                     =                 

                 پختن غذا(متغییروابسته)                   نپختن غذا

 

 


 
مواد و فنون ساخت تابلوی نمایش

 یک تابلو نمایشِ استاندارد سه دیواره دارد و به خوبی و بدون تکیه دادن می ایستد . تابلوی نمایش می تواند سفید ، سیاه یا رنگی باشد . جنس آن هم می تواند از مقوای محکم یا کارتن پلاست یا چوب و امثال این ها  باشد که به سهولت از بازار قابل تهیه است . می توانید تابلو را از یک کارتن بزرگ و محکم مثل کارتن یخچال بسازید تا برای شما مجانی تمام شود !
اطلاعاتی را که قرار است روی تابلوی نمایش بچسبانید ، روی کاغذ سفید بنویسید یا چاپ کنید . قبل از چسباندن هر ورقه روی تابلوی نمایش از غلط گیری آن مطمئن شوید . چسب های مایع برای چسباندن ورقه های کاغذ به تابلوی نمایش کارایی خوبی دارند . برای مواردی مثل عکسها که چسباندن آنها با چسب مایع مشکل است ، می توانید از چسب های نواری دو طرفه ( دو طرف آن قابلیت چسبیدن دارد ) استفاده نمایید .

@نکته:به جای استفاده ازکاغذ های معمولی از کاغذهای مقوایی 65گرمی و یا110گرمی استفاده کنید ، چون موقع چسباندن به تابلوی نمایش کمتر چین و چروک می خورند .  کاغذهای مات  بر کاغذهای برّاق مزیت دارند چون کاغذهای براق باعث انعکاس نور و برق زدن تابلوی نمایش می شوند و خواندن مطالب آن را دشوار می کنند . برای برجسته کردن  و جذاب شدن نوشته های تابلوی نمایش می توانید از کاغذ رنگی استفاده کنید . شیوۀ مرسوم در این زمینه این است که نوشته را ابتدا روی کاغذ سفید پرینت می کنند و سپس آن را روی کاغذ رنگی می چسبانند(مقداری از کاغذ رنگی به عنوان حاشیه بیرون می ماند )

تابلوی نمایش جمع آوری

(مناسب پایه های اول تا سوم ابتدایی)

تابلوی نمایش جمع آوری و طبقه بندی طرح جابر

 

*طرح طبقه بندی:یعنی طبقه بندی شما براساس خصوصیات فیزیکی(رنگ -وزن-شکل)و نوع گونه یا محل کشف.توجه کنید که حداقل دو نمونه برای هر دسته فراهم نمایید.

*شما می توانید مجموعه خود را روی تابلوی نمایش بچسبانید یا آن را روی میز قرار دهید.

 

جدول زمانبندی پروژه آزمایش

 

جدول زمانبندی پروژه آزمایش طرخ جابر

   هفته اول

یک عنوان یا مسئله را برای پژوهش انتخاب کنید

یک دفترچه ی یادداشت برای خودتان درست کنید تا همه ی یادداشت ها و تحقیقات خودتان را در طول پروژه در آن ثبت کنید

تحقیقات اولیه را شروع کنیدواز دانشمندان، تکنیسین ها ومسئولین دولتی کسب اطلاعات کنید در صورت لزوم مصاحبه هایی ترتیب دهید-تحقیقات تکمیلی را شروع کنید واز منابع مکتوب مانند :کتاب ها ، مجلات ، و روزنامه ها ونشریات ومنابع الکترونیک مانند اینترنت ونرم افزارها کمک بگیرید

هفته دوم

عنوان یا مسئله خود را در صورت لزوم تغییر دهید

در مورد چگونگی انجام پژوهش و یا آزمایشتان از نظر روش و موادمورد نیاز تصمیمات لازم را اتخاذ کنید

از روی اطلاعاتی که تا کنون جمع آوری کرده اید فرضیه ی خودتان راشکل دهید

به تحقیقات خود ادامه دهید و از بهترین منابعی که پیدا می کنید استفاده کنید

با متخصصین و کارشناسان برای کسب اطلاعات بیشتر مصاحبه کنید

هفته سوم

تحقیقات خود را تکمیل کنید و خلاصه ی مهمترین مطالب را برای نوشتن گزارش کتبی آماده کنید

انجام آزمایش علمی خود را شروع کنید ومشاهدات خود را در دفترچه یادداشت ثبت کنید

جمع آوری و یا خرید مواد لازم برای تابلوی نمایش را شروع کنید

هفته چهارم

روی پیش نویس اولیه گزارش کتبی کار کنید

به ثبت مشاهدات خود از آزمایشات در دفترچه ی یادداشت ادامه دهید

نقشه ی مقدماتی تابلوی نمایشتان را طرح ریزی کنید

هفته پنجم

پیش نویس دوم گزارش کتبی تان را بنویسید

شروع به سوار کردن اجزاء تابلوی نمایش کنید

طراحی علائم ، برچسب ها ، نمودارها ، جدول ها و یا دیگر مواد دیداری را برای تابلوی نمایش شروع کنید

متن هایی را که روی تابلوی نمایش قرار خواهند گرفت بنویسید و برای تعیین جا و چیدمان آنها روی تابلوی نمایش برنامه ریزی کنید

به ثبت مشاهدات خود از آزمایشات ادامه دهید

هر گونه عکسی که مورد نیازتان بود تهیه کنید

هفته ششم

آزمایش خود را تکمیل کنید ومشاهدات خود را تجزیه وتحلیل کنیدونتایج خود را به تفصیل بنویسید

نسخه ی نهایی گزارش کتبی خود را بنویسید و سپس آن را تایپ وویرایش کنید

عکس ها را در صورت لزوم بزرگ کنید

توضیحات یا اطلاعات زمینه ای را تایپ کنید و آنها را ر وی تابلوی نمایش نصب کنید

ساختار تابلوی نمایش خود را با اضافه کردن نمودارها ، جداول و دیگرمواد دیداری تکمیل کنید

 

 

نحوه نوشتن گزارش کتبی پروژه طرح جابر


    * برای پروژه خود یک گزارش کتبی بنویسید .
    * گزارش کتبی به دیگران کمک می کند که در مورد کارعلمی شما مطالب بیشتری را بخوانند .
    * اطلاعات گزارش کتبی خود را از دفتر کارنما استخراج کنید .
    * گزارش کتبی فقط برای پروژه های آزمایش ضروری است  و آماده سازی آن کار دشواری نبوده و  فقط مستلزم کنار هم گذاشتن اطلاعاتی است که شما در طول انجام  پروژه ،  جمع آوری نموده اید .
    *  این گزارش با احتساب صفحه عنوان حد اکثر باید 9 صفحه باشد .

 

thewritersworkshop.net


    * گزارش کتبی طرح جابر شامل این قسمت ها خواهد بود و هر یک از این مطالب باید در صفحه مربوط به خود  قرار بگیرد :  

 سؤال پروژه : باز گو کننده موضوع آزمایش شما است و در قالب یک جمله پرسشی بیان می شود

      تعاریف : دراین قسمت متغیرهای مستقل ، وابسته و کنترل شده را تعیین می کنید

      فرضیه : پیش بینی شما از نتایج آزمایش  

      صفحۀ 1 (جلد گزارش محسوب می شود ) عنوان : باید شامل این موارد باشد : عنوان پروژه(با قلم درشت ) ،  ترجیحاً عکسی از آزمایش شما ، و در پایین آن : نام و نام خانوادگی ، پایه ، مدرسه ، معلم راهنما و تاریخ

    * صفحه 2 سؤال پروژه-تعاریف-فرضیه

    *  صفحه 3 ( حداکثر تا صفحه 5 ) تحقیق زمینه ای : بازگو کننده مطالبی است که شما در جریان تحقیق از منابع اطلاعاتی ( کتابخانه ، جستجوی اینترنتی و یا مصاحبه با افراد متخصص ) در ارتباط با موضوع خود پیدا کرده اید . ( می تواند بیش از یک صفحه و حداکثر 3 صفحه باشد )
    * صفحه 6 مواد و روش  کار: شامل فهرستی از مواد استفاده شده شما و شرح گام به گام فعالیت هایی است که در جریان آزمایش انجام داده اید .
    * صفحه 7 نتایج : شامل داده هایی می شود که از انجام آزمایش به دست آورده اید و باید آنها را در قالب یک جدول یا نمودار ارائه کنید . به علاوه دو یا سه جمله هم در باره دادهایتان توضیح دهید .

* صفحه 8:نتیجه گیری: این قسمت خلاصه ای است از آنچه که شما از آزمایشتان دریافته اید . در اینجا به مسئله ای که در ابتدا طرح کرده اید پاسخ می دهید و با مقایسه فرضیه خود با  نتایج به دست آمده از آزمایش تحلیل می کنید که آیا فرضیه شما تایید شده است یا خیر .

     * صفحه 9:کتابشناسی (منابع)- سپاسگزاری

 

ایده هایی برای تحقیق بیشتر : در بعضی از پروژه های علمی نمایشگاهی لازم است ، شما زمینه های پژوهشی بیشتر که ممکن است قصد داشته باشید براساس آنچه از آن پروژه آموخته اید ، دنبال نمایید ، مطرح و در بارۀ آن بحث کنید .( اختیاری )

اطلاعات تابلو نمایش طرح جابر ابن حیان

  
    * اطلاعات تابلوی نمایش شما نباید دقیقاٌ همان مطالبی باشد که در گزارش کتبی شما آمده است ؛ بلکه باید نکات برجستۀ کار شما را به طور خلاصه و در یک نگاه کلی نشان دهد . تابلوی نمایش یعنی پروژه در یک نگاه . مثال زیر به خوبی ارتباط و میزان مطالب تابلوی نمایش و گزارش کتبی را نشان می دهد :
تابلوی نمایش را مثل صفحه اصلی یک سایت (homepage ) در نظر بگیرید و گزارش کتبی را مثل لینک های آن

    * همان طور که از مثال بالا پیداست در صفحه اول سایت(یعنی تابلوی نمایش) مطالب به صورت تلگرافی نوشته می شود و شرح مفصل تر آن در لینک ها(یعنی گزارش کتبی ) می آید .

 

نکاتی برای داوران جشنواره جابربن حیان

 

اگرچه جدی ترین دلیل حضور شما در نمایشگاه علمی به عنوان " داور " کمک به انتخاب پروژه هایی است که شایسته دریافت جایزه هستند اما یک داور خوب ، می داند که نمایشگاه علمی تجربه ای مهم و به یاد ماندنی در زندگی تمام شرکت کنندگان است و اودر رقم زدن این خاطره نقش مهمی را بر عهده خواهد داشت . پس لطفا حداکثر تلاش خود را به کار بگیرید تا همه شرکت کنندگان ( اعم از اینکه برنده شوند یا نشوند ) تجربه حضور در نمایشگاه علمی را به عنوان خاطره ای مثبت در زندگی خود به یاد بیاورند .
وقتی یک نمایشگاه علمی را داوری می کنید به یاد داشته باشید که اغلب دانش آموزان هرگز در طول زندگی خود با فرد متخصصی به نام " داور " مواجه نشده اند و بسیاری از آنها هنوز از این فکر که توسط شخص دیگری مورد پرسش و قضاوت قرار بگیرند هراس دارند ، پس این برعهده شماست که به دانش آموزان کمک کنید احساس آرامش و اطمینان خاطر داشته باشند . بادنبال کردن چند قانون ساده می توانید نقش خود را در این زمینه ایفا کنید و ثابت کنید که نمایشگاه علمی می تواند یک تجربه لذت بخش برای کودکان باشد .  

نمایش عدالت در رفتار

به عنوان یک داور بسیار مهم است که به دانش آموزان نشان دهید که هم آدم منصف و هم باسوادی هستید . انصاف و عدالت شما با چند عمل ساده نشان داده می شود :

·        باید وقت تقریبا یکسانی را برای هر دانش آموز صرف کنید .

·        باید خوب به توضیحات دانش آموز در باره پروژه اش گوش کنید .

·  سوالاتی که از دانش آموز می پرسید باید به این منظور باشد که  اطلاعات بیشتری در باره پروژه و اینکه آن را چگونه انجام داده کسب کنید نه آنکه او را خجالت زده کنید یا بترسانید .

 این نکات ساده به نظر می رسد اما رعایت نکردن آنها می تواند شما را به چالش بکشاند .

پرسیدن سوال

بهترین ابزار شما در داوری توانایی شما در پرسیدن سوالات است . به آنچه دانش آموز باید در باره پروژه خودش بداند فکر کنید . با این فکر می توانید سوالاتی را مطرح کنید که دانش آموز می تواند پاسخ آنها را بدهد و گفتگوی خودتان را با او حداقل 10 دقیقه ادامه دهید . در اینجا به سوالات گوناگونی که دانش آموز بسته به نوع پروژه خود باید بتواند به آنها پاسخ دهد اشاره می شود :

*        چگونه به ایده این پروژه دست پیدا کردید ؟

*       از تحقیقات زمینه ای خود چه چیزهایی یاد گرفتید ؟

*        ساخت دستگاه ها چقدر زمان برد ؟

*  چقدر طول کشید تا آزمایشات خودتان را انجام دهید ؟ ( گیاه خود را رشد دهید ، نتایج خود را جمع آوری کنید )

*        آزمایشات خود را چند بار تکرار کرده اید ؟

* آیا آزمایشات خود را تحت شرایط یکسانی انجام داده اید مثلا شرایط دمایی یکسان ، روزهای مساوی و یاشرایط نوری یکسان ؟

*        آیا وسیله ای که ساخته اید کار می کند ؟

*  منظور شما از این اصطلاح چیست ؟(اصطلاحات تخصصی یا فنی که دانش آموز به کار     می برد )

*  آیا فکر می کنید دانش یا تکنیکی که شما به آن پرداخته اید کاربردی در صنعت دارد ؟

*  این پروژه را از چه زمانی شروع کردید و یا اینکه امسال چقدر روی آن کار کرده ید ؟          ( بعضی از دانش آموزان پروژه های برنده شده ی سال قبل خود را با کمی ارتقاء به نمایشگاه می آورند )

*  آیا حوزه هایی وجود دارد که در پروژه به آن نپرداخته اید اما به نظرتان مهم هستند ؟

*        چقدر از دیگران کمک گرفته اید ؟

*        نمودارهایتان نمایانگر چه چیزی هستند ؟

*  هنگامی که آزمایش خودتان را انجام می دادید با چه مسائل و مشکلاتی مواجه شدید و چگونه آنها را رفع کردید ؟

*  مهمترین نکات جالب توجه (سه نکته) که شما در موقع انجام این پروژۀ علمی یادگرفته اید کدامند ؟

*  انجام چه پژوهش های بیشتری را در آینده در مورد این پروژۀ علمی پیش بینی نموده اید و یا تمایل به انجام آن دارید ؟ ( تحقیقات بعدی شما )   

 ( توجه : این پیشنهادات تنها برای حفظ گفتگو با دانش آموز بود و ممکن است شما با توجه به نوع پروژه دانش آموز سوالات مفید تری را پیدا کنید. )

ممکن است با توجه به آنچه که شما طی سالها تجربه به دست آورده اید برای موضوع ارائه شده یک راه حل بدیهی وجود داشته باشد که دانش آموز به آن عمل نکرده است . در این گونه موارد یکی از انواع سوالاتی که باید از آن پرهیز کنید این است : " چرا فلان کار را نکردی ؟ " چرا که با این رویکرد در پرسش ، دانش آموز متوجه نخواهد شد که چرا چنین سوالی از او می پرسید . در این گونه مواقع طرح سوالات کاوشگرانه برای تحریک فرایند فکر کردن دانش آموز مفیدتر هستند و مطمئنا قصد شما را بهتر به او تفهیم می کنند . سوالاتی از این دست : " آیا می توانستی فلان کار را انجام دهی ؟ " یا " فکر می کنی اگر فلان کار را انجام می دادی چه اتفاقی می افتاد ؟ " طرح این عبارات در پرسش ، دانش آموز را وادار می کند که در باره آزمایش خود از زاویه مورد نظر شما فکر کند و این سوال می تواند نهایتا به یک تجربه مثبت برای او تبدیل شود .

هدایت بحث

گاهی اوقات با پروژه ای برخورد می کنیم که در حوزه تخصصی برای ما کاملا آشناست اما دانش آموز به درستی آن را درک نکرده است . بعضی از دانش آموزان دچار برداشت های غلط می شوند ، یا یک شاخص کلیدی را در داده هایشان نادیده می گیرند ، نتیجه گیری آنها غلط از آب در می آید یا برخی از اصول پیش پا افتاده را مورد توجه قرار نمی دهند و یا نمی فهمند . چنین  موقعیت هایی می تواند یک داور را وسوسه کند که فوراً اطلاعات خود را در اختیار دانش آموز بگذارد تا به او بفهماند که در جریان این پروژه چه اتفاقی افتاده و یا باید می افتاده است .در این موارد گاهی مشاهده می شود که برخی از داوران باذوق و شوق شروع به سخنرانی و اظهار فضل می کنند غافل از اینکه شاید دانش آموز فرصت طلبی کند و گوش بایستد تا اظهارات او را حفظ کند  . قبل از اینکه چنین کاری کنید لطفا در نظر داشته باشید که این گونه دانش آموزان  باهوشند و ممکن است دقیقا اظهارات شما را به شکل طوطی وار  به داور بعدی بازگو کنند .

شاید بهترین راه این باشد که با سوالاتتان دانش آموز را به پاسخ درست هدایت کنید ولی لطفا جواب ها را به او نگویید . اگر هم دیدید واقعا مجبورید که مستقیما توضیح دهید ، تا آخرین لحظه فعالیت داوران یعنی تازمانی که مطمئن شوید گفته هایتان توسط دانش آموز به داوران بعدی منعکس نمی شود  جواب ها را نزد خود نگهدارید و بعد بازگو کنید .
ممکن است تمایل داشته باشید که شماره تماس یا ایمیل خود را به دانش آموز بدهید تا در رابطه با پروژه اش بعد از نمایشگاه با او بحث کنید.

به یاد داشته باشید که بحث شما هم باید در جهت اهداف نمایشگاه علمی باشد تا دانش آموز را در مسیر اکتشاف حقایق قرار دهد .

1- گفتگوی شما باید شبیه بحث با یک همکار محقق باشد که در انجام تحقیق خود به مشکلاتی برخورد کرده است و می خواهید با مشارکت هم به راه حل های مناسب دست پیدا کنید .

2- دانش آموز باید بیشترین سهم را در این گفتگو داشته باشد .

3- دانش آموز را تحریک  به سخن گفتن کنید واو را به گونه ای هدایت کنید که خودش نتایج درست را درک و توصیف کند ، چرا که این پروژه دانش آموز است نه شما !

4- دانش آموز را تشویق کنید که آزمایشات بیشتری را ترتیب دهد تا با به دست آوردن نتایج جدید کار خود را بازنگری کند .

در نهایت ، و قتی که با داوران هم گروه خود تبادل نظر می کنید لطفا آنها را از دانش آموزانی که به آنها اطلاعات یا تحلیل هایی ارائه نموده اید مطلع سازید . این کار باعث رعایت جوانمردی در مورد دانش آموزان دیگر خواهد شد که از دانش شما بهره مند نشده اند .

بهبود ارتباط

 چون  شما یک داور هستید ، اغلب دانش آموزان به طور غریزی به چهره شما به دید یک چیز ترسناک نگاه می کنند . هر چه بتوانید این تصور را از بین ببرید بیشتر نشان می دهید که می خواهید به دانش آموز کمک کنید تا کمتر عصبی باشد و بتواند بحث بهتری داشته باشد . دوباره یاد آور          می شویم که رعایت چند نکته ساده می تواند تفاوت های بزرگی را در کارتان ایجاد کند :

1- با دانش آموز ارتباط چشمی داشته باشید

2- اگر دانش آموز کوتاه است و شما قدبلند ، کمی خم شوید یا روی یک صندلی بنشینید تا سطح چشمان شما به او نزدیک شود  .

3- هنگام صحبت دانش آموز سر تکان دهید تا علاقه خود را نشان دهید ( این یک شیوه ارتباطی غیر کلامی و جهانی است )

4- اگر عینک به چشم دارید از پشت شیشه های عینک به دانش آموز نگاه کنید و نه از بالای قاب آن

5- هر گاه  در کار دانش آموز یک ایده ممتاز ، ارائه خلاقانه ای از نتایج در قالب نمودارها ، روش هوشمندانه ای در به دست آوردن نتایج گران قیمت با استفاده از ابزارهای ارزان و یا هر چیز تحسین برانگیز دیگری مشاهده نمودید ، تردید نکنید که باید او را تشویق و تحسین کنید .

6- لحنی را انتخاب کنید که نشانه علاقه و کنجکاوی شما به پروژه دانش آموز باشد و نه تردید و تحقیر

   برای اطمینان از تحقق عدالت ، باید مواظب باشید که بعضی از دانش آموزان وقت شما را انحصاراً در اختیار خود نگیرند . برخی از آنها مثل یک ضبط صوت شروع به حرف زدن می کنند و این ممکن است شما را از تعامل با آنها بازدارد . حال وظیفه شماست که این ارتباط یک سویه را بشکنید و برای این کار هم بهترین ابزاری که در اختیار شماست همان پرسش کردن است . محترمانه با طرح یک سوال حرف او را قطع کنید مثلا : " ببخشید چقدر طول کشید تا آزمایشتان تمام شود ؟ "

سوالاتی از این قبیل بپرسید که هر دانش آموزی بتواند آنها را جواب دهد چرا که در اینجا تنها می خواهید که صحبت های یک طرفه اورا قطع کنید و او را وادار به یک تعامل دوسویه با خود کنید .



شش گام برای یک داوری موفق طرح جابر



1- به یاد داشته باشید که همیشه در نمایشگاه  هوای بچه های کوچکتر را بیشتر داشته باشید . بعضی از پروژه ها حتما بهتر و جالبتر از بقیه آماده و ارائه شده ند اما توصیه های ساده ای را که در این نوشتار به آنها اشاره کردیم به کار  بگیرید تا رعایت انصاف را در مورد همه پروژه ها و دانش آموزان به نمایش بگذارید .

2- از کنار پروژه هایی که ماهرانه ساخته و ارائه نشده اند با شتاب عبور نکنید . مقدار زمان تقریبا یکسانی را برای بررسی هر پروژه صرف کنید . به کودکان نشان دهید که تلاش های آنها ارزنده بوده است .

3- در ابتدا از دانش آموزان بخواهید که خود در باره پروژه هایشان توضیح دهند . کلام آنها را قطع نکنید و قبل از پرسیدن هرگونه سوالی توضیحات آنها را کامل گوش کنید .

4- از به چالش کشیدن دانش آموزان خودداری کنید . شما باید تلاش کنید که میزان فهم دانش آموز از پروژه اش را بسنجید و قرار نیست که اورا به مبارزه بطلبید ، از شور و انگیزه او بکاهید و یا خللی در عقاید و کار او ایجاد کنید .

5- یک لیست استاندارد از سوالات به همراه داشته باشید که از همه دانش آموزان بپرسید . چند نمونه از این سوالات در بخش " پرسیدن سوال " ارائه شده است .

6- به کیفیت کار بها دهید و نه به کمیت آن . یکی از اهداف مهم نمایشگاه علمی ارتقای فهم و کاربرد اصول و تجربیات علمی است . پس دانش آموزانی که سطح بالایی از فهم علمی را به نمایش می گذارند باید نسبت به دیگرانی که فقط وقت زیادی را صرف پروژه خود کرده اند بیشتر مورد تشویق قرار گیرند .  



نکات و هشدارها



·  قبل از اینکه قضاوت را شروع کنید خودتان را به دانش آموز معرفی کنید و اورا به انجام یک مکالمه کوتاه با خودتان ترغیب کنید . این کار کمک می کند که دانش آموز احساس آرامش کند و بدین ترتیب نمایشگاه علمی برای او تجربه ای لذت بخش به همراه داشته باشد.

·  نباید مسئله " رقابت " را در نمایشگاه های علمی و به خصوص برای کودکان کم سن و سال پر رنگ نشان دهید . اینکه در طول سال های تحصیل به بچه ها یاد دهیم که علم را دوست داشته باشند بسیار مهمتر از آن است که آنها را به رقابت تشویق کنیم .

نقش ها و مسئولیت ها در اجرای پروژه های علمی دانش آموزی



جهت تحقق کامل اهداف یک پروژه علمی  و برای اینکه دانش آموزان بتوانند از فرصت های کسب تجربه در جریان پروژه خود حداکثر استفاده را به عمل آورند هر یک از افرادی که در انجام پروژه دخالت دارند ( دانش آموز ، معلم راهنما و والدین ) باید به خوبی مسئولیت های خود را شناخته و نقش خود را به موقع و به اندازه ایفا نمایند .  

نقش دانش آموزان :

·  کنجکاوی در محیط پیرامون ،حساسیت نسبت به سوالاتی که در زندگی واقعی برای او پیش می آید و نهایتا انتخاب یک موضوع برای پروژه

·   دنبال کردن دستورالعملهای مربوط به نمایشگاه علمی مدرسه و در نهایت کسب موافقت اولیای خانه و مدرسه برای انجام پروژه مورد نظر .



انجام و تکمیل پروژه خود

·  ساخت یک تابلوی نمایش- متناسب با توانمندی و پایه دانش آموز- و نوشتن یک گزارش کتبی جهت شرح و توصیف پروژه خود(معمولا دانش آموزان پایه های چهارم و بالاتر قادرند این مرحله را مستقل انجام دهند و دانش آموزان پایه های پایین تر نیاز به کمک معلم و والدین دارند)

·  توضیح و تبیین پروژه خود برای سایر دانش آموزان و بازدیدکنندگان در جریان نمایشگاه

·        پیروی از دستورالعمل های مربوط به ایمنی نمایشگاه علمی

نقش معلمان :

·  حساس نمودن دانش آموز نسبت به محیط پیرامون به منظور هدایت آنان نسبت به چرایی پدیده ها

·        ایجاد انگیزه در دانش آموزان

·        ایفای نقش یک راهنما

·        پشتیبانی از ایده های دانش آموزان و ارتقای خلاقیت آنها

·  نشان دادن اشتیاق نسبت به پروژه دانش آموزان ، پی گیری مداوم و تحسین کار آنان

·  تماس با افراد متخصص جهت ایفای هرچه بهتر نقش خود به عنوان معلم راهنمای دانش آموز

·        جور کردن تجهیزات خاص در صورت نیاز

·        تایید نهایی کامل بودن پروژه برای ارائه به نمایشگاه

·        برقراری یک محیط امن

kjoy.com



نقش والدین :

·        مطالعه دستورالعمل های مربوط به پروژه علمی

·        ارائه اطلاعات در باره موضوع پروژه به عنوان یک فرد مطلع

·        تدارک وسایل و کمک به استقرار تجهیزات

·        بردن دانش آموز به کتابخانه یا ملاقات افراد متخصص

·        فراهم کردن فضایی مثل پارکینک یا اتاق برای کار کردن دانش آموز روی پروژه

·        نشان دادن علاقه و تشویق دانش آموز به تکمیل پروژه

·        اطمینان از ایمنی دانش آموز و پیروی او از دستورالعمل های ایمنی نمایشگاه

·  نظارت بر برنامه ریزی و مدیریت زمان های مربوط به انجام کارهای پروژه و اتمام آن ها

·        کنترل املا و نگارش نوشته های تابلوی نمایش و گزارش کتبی

·         گوش دادن به توضیحات شفاهی فرزندشان در باره پروژه

·  درک این مسئله که دانش آموز باید خودش پروژه را انجام دهد . هدف اصلی پروژه علمی این است که دانش آموز مهارت های دانشمندان را بیاموزد ، روش علمی را بفهمد و از تجربه کردن لذت ببرد .

·        درک این مسئله که لازم نیست پروژه علمی گران قیمت باشد

 

b-red.ro