پرسش مهر 98-99 | ارائه انواع مقاله و داستان و انشا و سایر آثار

پرسش مهر

مقاله پرسش مهر 98-99

پرسش مهر برای معلمان

انشاء پرسش مهر 98-99 رئیس جمهور

پرسش مهر 98-99 و جزئیات آن

پرسش مهر 98-99 چیست؟ پرسش مهر چه اهدافی دارد و برای چه کسانی تعریف شده است؟ پرسش مهر از چه زمانی در کشور شروع شدن است و بر اساس چه سیاست‌هایی عملی می‌شود؟ راه معلمان اردبیل با همکاری سایت دبیران آنلاین برای تمامی آثار قابل ارائه در جشنواره پرسش مهر ریاست محترم جمهوری جناب آقای دکتر روحانی  آماده می کنیم جهت درخواست و ثبت سفارش در تمامی قالبهای ارائه آثار اعم از مقاله و تحقیق و انشا و وب نوشت و سرود و شعر و داستان و نمایشنامه نویسی و ساخت انمیشن و ساخت وبلاگ و تمامی موارد را با کمترین هزینه انجام می دهیم .

دانلود مقاله و انشا برای پرسش مهر 98-99 رئیس جمهور

پرسش مهر

همان‌طور که از نام آن پیداست پرسشی است که مربوط به ماه مهر است و زمانی که نام ماه مهر می‌آید ناخودآگاه ذهن ما به سمت مدرسه و شروع سال تحصیلی می‌رود. پرسش مهر نیز دقیقاً مربوط به شروع سال تحصیل جدید است. در حقیقت در ماه مهر و شروع سال تحصیلی جدید یک پرسش از طرف ریاست جمهوری مطرح می‌شود و دانش‌آموزان سراسر کشور باید به آن جواب بدهند و در نهایت به بهترین پاسخ جایزه‌ای تعلق می‌گیرد.

اهداف پرسش مهر 98-99

عدم پرسشگری امروزه به عنوان یکی از بزرگ‌ترین معضلات و بحران‌های درسی و اجتماعی جوامع مختلف شناخته می­شود که در بسیاری از موارد می‌تواند موجب عدم تعادل در امر تحصیل شود و دانش‌آموزان را از نظر بهداشت روانی با مشکلاتی روبه‌رو کند و تأثیرات مخربی بر روی زندگی فردی و اجتماعی داشته باشد. از نظر علم روانشناسی نیز عدم پرسشگری به عنوان یک اختلال شناخته می‌شود که موجب نوعی گسست و جدایی فرد از جامعه می‌شود. زمانی که پروژه‌ای در سطح کشور برگزار می‌شود، خصوصاً که جامعه هدف آن حساس‌ترین قشر جامعه باشد قطعاً باید اهداف بسیار مهم و مؤثری داشته باشد.

پرسش مهر هم دارای اهداف عملیاتی بسیار مهم و کاربردی است که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. آموزش و پرسش روحیه سؤال پرسیدن و پرسشگری و افزایش توانایی در نقد، تجزیه‌وتحلیل پدیده‌های مختلف از سنین پایین

  2. آشنا کردن دانش‌آموزان مقاطع مختلف تحصیلی با دستاوردهای انقلاب اسلامی ایران

  3. ایجاد ارتباط و تعامل مؤثرتر و بیشتر در میان دانش‌آموزان و معلمان

  4. ایجاد نشاط، شادابی و تحرک بیشتر در مدارس و افزایش انگیزه دانش‌آموزان برای انجام کارهای تحقیقاتی

  5. کاهش فاصله‌های بین حوزه‌های اجرایی و ستادها

  6. به تکاپو انداختن ذهن دانش‌آموزان در ابتدای مهرماه هرسال

  7. آشنایی بهتر با نهاد ریاست جمهوری

  8. افزایش اعتماد به نفس دانش‌آموزان در ارائه نظرات خود

  9. تقویت روحیه پژوهشگری و ترویج امر تحقیق و پژوهش در آموزش و پرورش و ارگان‌های تحت پوشش آن

  10. گسترش و افزایش روحیه انجام فعالیت‌های گروهی در میان دانش‌آموزان

  11. شناسایی محدودیت‌ها، مشکلات و موانع جامعه برای رشد قشر کودک و نوجوان و راهکارهای مناسب برای برطرف کردن آن‌ها

  12. کشف استعدادهای برتر کشور و کمک به رشد و آموزش آن‌ها و تبدیل استعدادهای بالقوه به نیروهای بالفعل

  13. ایجاد زمینه‌های مناسب برای بازنگری و اصلاح فعالیت‌های جاری

تاریخچه پرسش مهر 98-99

شروع داستان پرسش مهر را می‌توان به شروع دوران ریاست جمهوری محمد خاتمی نسبت داد و در دوران ریاست جمهوری محمود احمدی و نژاد و حسن روحانی هم ادامه داشته است. در مدت این 20 سال، خوشبختانه همواره پرسش مهر با استقبال خوبی از طرف دانش‌آموزان و جوامع فرهنگی کشور مواجه شده است چرا که دانش‌آموزان می‌توانند خودشان در قامت یک فرد با مسئولیت‌های کشوری تصور کنند همچنین وجود جوایز نیز انگیزه بسیار خوبی برای آن‌ها شده است که البته متأسفانه این جنبه از پرسش مهر همیشه مورد کم‌لطفی مسئولین بوده است. در جدول زیر پرسش مهر 19 سال گذشته را بررسی می‌کنیم:

پرسش مهر 1

1-    اهمیت قانونمندی و احترام به قانون چیست؟

2-    راه‌کارهای استقرار امنیت و راه‌حل‌های عملی برای بیرون راندن بیگانگان از منطقه با هدف پرورش و روحیه مسئولیت‌پذیری، مشارکت جویی و تحقیق و پرسش‌گری و ایجاد اعتماد به نفس و خودباوری در جوانان و نوجوانان و حضور پر نشاط و جدی در عرصه فعالیت‌های فرهنگی، سیاسی و اجتماعی چیست؟

پرسش مهر 2

1-    دین و آزادی در قانون اساسی که روح ملت و اساس وحدت ملی است، چه جایگاهی دارد؟

2-    با گفت ‌و گوی تمدن‌ها چگونه می‌توانیم جهانی زیباتر و انسانی‌تر بسازیم؟

پرسش مهر 3

1-    راز و رمز انحطاط تمدن بزرگ ایران اسلامی و طرز تلقی منفی جهان نسبت به آن چیست؟

2-    انقلاب اسلامی در گشودن راه رهایی از این نگون‌ساری چه نقشی داشته است؟

3-    برای رساندن کشور و ارتقای ملت به جایگاه شایسته و واقعی خود در جهان امروز و تاریخ چه باید کرد؟

پرسش مهر 4

1-    در جهان به هم پیوسته امروز چگونه می‌توانیم با پرهیز از تنش‌های جهانی و دستیابی به پیشرفت‌ همه جانبه و پایدار، هویت دینی و ملی خود را حفظ کرد؟

2-    موانع مهرورزی و عوامل خشونت اعم از ترور و جنگ در عرصه‌ جهانی چیست و مبارزه با آن‌ها و حرکت به سوی صلح مبتنی بر عدالت چگونه میسر است؟

پرسش مهر 5

1-    نسبت رشد عقلانی، آزادی، برابری و اخلاق در نظام داد بنیاد مهدوی مورد انتظار ما چگونه است و آگاهی و اراده آدمی در رسیدن به این نظام چه نقشی دارد؟

2-    مهدویت در ادیان الهی به ویژه یهودیت، مسیحیت و دین زرتشت چگونه است؟

3-    از نهضت مشروطیت و نهضت ملی شدن صنعت نفت و انقلاب بزرگ اسلامی چه درس‌هایی می‌آموزیم؟ ملت رشید ایران چه می‌خواست و به کجا رسید؟ 

4-    اصلاحات در 150 سال اخیر کشور ما تاکنون چه نقشی داشته است و موانع و دستاوردهای آن چگونه بوده است؟

پرسش مهر 6

1-    چرا عدالت زیباست و رابطه عدالت با پیشرفت کشور چیست؟ 

2-    رابطه عدالت با همدلی و همبستگی مردم چگونه است؟

3-    موانع گسترش عدالت در کشور چیست و چه کسانی از برقراری عدالت نگرانند؟ 

4-    مصادیق و زمینه‌های عدالت در حوزه آموزش و پرورش کدام است و در تعلیم و تربیت چه راهکارهایی پیشنهاد می‌دهید؟

پرسش مهر 7

1-    ملت ایران به عنوان پیروان آن حضرت پرچم‌دار مهر و عشق‌ورزی و اکنون دانش‌آموزان عزیز ما بگویند که نقش مهرورزی در پیشرفت و تعالی جامعه، برپایی عدالت، ایجاد وحدت اتحاد بین امت و ایجاد جامعه پیشرفته و نمونه چیست؟

2-    چگونه همدیگر را دوست داشته باشیم، موانع محبت و مهرورزی چیست و چه کسانی نمی‌خواهند دوست، یار و عاشق یکدیگر باشند؟

پرسش مهر 8

1-    عواملی که ما را در مسیر پیشرفت همه جانبه قرار می‌دهد چیست؟

2-    عوامل پیشرفت، راهه‌ای پیشرفت و موانع پیشرفت چیست و چه چیزهایی مانع پیشرفت ماست؟

3-    موانع پیشرفت کدامند و چه کنیم تا با سرعت به سمت قله‌ها حرکت کنیم؟

پرسش مهر 9

1-    چه کنیم که خدمتگزار خوبی باشیم. راه­های خدمتگزاری چیست؟ چگونه باید خدمت کرد؟ چه عواملی دست به دست هم بدهند که روحیه خدمتگزاری در جامعه گسترش پیدا بکند؟

2-    فواید و نتایج خدمتگزاری چیست؟ تأثیر خدمتگزاری روی فرد خدمتگزار چگونه است؟ تأثیر خدمتگزاری روی محیط اجتماعی، روی منافع و مصالح یک ملت و در بسط فرهنگ مهرورزی و خدمتگزاری چیست؟ 

3-    وظیفه آموزش و پرورش در این رابطه چیست؟ وظیفه دولت و مسئولین، وظیفه رسانه‌ها و اصحاب فرهنگ و تبلیغات در گسترش فرهنگ خدمتگزاری چیست؟ آیا بدون روحیه خدمتگزاری در بین آحاد مردم، یک کشور و یک ملت می‌تواند به قله‌های سعادت برسد؟ 

4-    آیا بدون روحیه خدمتگزاری، مشکلات جامعه برطرف می‌شود؟ آیا بدون روحیه خدمتگزاری فاصله‌ها و تبعیض‌ها و محرومیت‌ها برطرف خواهد شد؟ 

5-    سؤال این است که چگونه خدمتگزار خوبی برای جامعه باشیم؟ دانش‌آموزان چه می‌توانند بکنند، چگونه می‌توانند به کشور، ملت و خانواده‌شان خدمت کنند؟ جامعه فرهنگی ما چه می‌تواند بکند و همین‌طور بقیه اقشار؟

پرسش مهر 10

1-    رابطه علم با رشد، کمال و پیشرفت انسان چیست؟ آیا می‌توان بدون علم به مراتب کمال انسانی دست یافت؟

2-    پیامبران از چه طریقی راه کمال را در برابر انسان‌ها قرار دادند؟ و رابطه علم و انسانیت چه طور است؟

پرسش مهر 11

تصویری که از آینده ایران در ذهن شماست، چیست و دوست دارید ایران به کجا برسد؟

پرسش مهر 12

اهداف شما چیست و برای زندگی، مکتب و جامعه خود چه برنامه‌ایی دارید؟

پرسش مهر 13

عزیزان من و دانش‌آموز سراسر کشور اگر پدر شما رئیس‌جمهوری باشد چه اقدامی را به او توصیه می‌کنید که بتواند اعتدال و میانه‌روی را در همه ابعاد زندگی اجتماعی جامعه ایران بگستراند؟

پرسش مهر 14

عزیزانم، ایران ما با مشکل جدی کمبود آب روبه‌رو است. هر کدام از چگونه از آب‌های ایران می‌توانیم بهتری نگهداری و استفاده کنیم؟

پرسش مهر 15

به نظر شما دانش‌آموزان عزیزی که سرمایه اصلی کشور ما هستید چه فرصت‌های جدیدی از لحاظ علمی، فناوری، دانش، اقتصادی و روابط ما با همسایگان و همچنین با دنیا به وجود آمده است؟

پرسش مهر 16

به نظر شما دانش‌آموزان عزیز که سرمایه اصلی کشور ما هستید بعد از انجام توافق هسته ای با شش قدرت بزرگ دنیا چه فرصت‌های تازه‌ای پیش روی ما گشوده است؟

پرسش مهر 17

خشونت از کجا نشات گرفته است؟ چگونه عده‌ای خشونت را می‌آموزند؟ در برابر خشونت چگونه باید ایستادگی کرد؟

پرسش مهر 18

در محیط مدرسه، تحمل افکار دیگران، احترام به افکار دیگران و اخلاق و ادب را چگونه تمرین کنیم؟

پرسش مهر 19

دانش‌آموزان تاکنون چه مهارت‌هایی آموختند و بگویند که فکر می‌کنند آموختن چه مهارت‌هایی برای زندگی‌شان مهم‌تر است؟

 

اصول و سیاست‌های اجرایی پرسش مهر 98-99

هر پروژه و برنامه‌ای که قرار است برای یک جامعه آماری بزرگ مانند دانش‌آموزان، دانشجویان یا هر قشر دیگری به کار گرفته شود باید از اصول و قواعد خاصی پیروی کند. پرسش مهر نیز بر اساس اصول و سیاست‌های خاصی به اجرا گذاشته می‌شود که شامل موارد زیر هستند:

  • اثربخشی: انجام دادن اصولی و دقیق، متناسب و مطابق با هدف کارها و توالی قدم‌های اساسی با توجه ویژه بر محتوا، اثربخشی و تداوم و ماندگاری آن‌ها
  • مخاطب شناسی: باید به نیازها و علایق و سلیقه‌ها و همچنین خواسته‌های افراد از نظر ویژگی‌های روحی، سنی و جنسیتی توجه شود
  • کارایی: یکی دیگر از اصل‌ها و قاعده‌ها کارایی است که جنبه‌های فرهنگی و علمی جامعه را در نظر می‌گیرد. پرسش باید کاربرد و قابلیت اجرایی مناسبی داشته باشد و بتوان به شیوه‌ها مناسب و بدون اتلاف انرژی و زمان اجرا شود
  • مشارکت جویی: پرسش باید به‌گونه‌ای باشد که آموزش و پرورش بتواند با سازمان‌ها و ارگان‌های دیگر کشور در ارتباط باشد
  • تمرکززدایی: دوری از تمرکزگرایی و انجام کارها توسط افراد خاص و واگذاری مسئولیت‌های اجرایی به دانش‌آموزان و معلمان کشور
  • جذابیت: خلاقیت، آسان کردن انجام امور برای دانش‌آموزان و جلوگیری از ایجاد تکلف و مشقت برای مخاطبان
  • مستندسازی: جمع‌آوری و نگهداری سوابق فعالیت‌ها و آثار مخاطبان و بهره‌گیری مطلوب از آن‌ها
  • مخاطب ورودی: جلب اعتماد و اطمینان و همچنین ایجاد تفاهم و همدلی و صمیمیت در بین مخاطبان یکی دیگر از اصول مهم پرسش است
  • به‌روز بودن: ابزارها و شیوه‌های اجرایی باید مطابق علوم و فناوری‌های روز دنیا باشد و از علوم به‌روز حداکثر استفاده برده شود
  • قانون مداری: پرسش از نظر ضابطه محوری و قانون مداری نیز باید کاملاً مناسب باشد و از اعمال سلیقه‌های شخصی، سیاسی و جناحی در آن پرهیز شود

مخاطبان پرسش مهر 98-99

همان‌طور که گفته شد مخاطبان اصلی پرسش مهر، دانش‌آموزان هستند که می‌توان آن‌ها را به صورت زیر دسته‌بندی کرد:

  • دانش‌آموزان دوره راهنمایی
  • بخش آزاد مانند بازنشستگان و فارغ‌التحصیلان
  • دانش‌آموزان دوره‌های متوسطه و پیش‌دانشگاهی شامل مدارس شبانه‌روزی، بزرگ‌سالان و هنرستان‌ها
  • مدارس استثنایی، مدارس خارج از کشور، مداری عشایری و فرهنگیان سراسر کشور
  • دانشجویان تربیت معلم و آموزشکده‌های فنی و حرفه‌ای

پرسش مهر 98

همان‌طور که گفته شد پرسش مهر هرساله در ماه مهر و شروع سال تحصیلی و توسط ریاست جمهوری مطرح می‌شود و هرسال به یکی از 3 شکل زیر نام‌گذاری می‌شوند

  • پرسش مهر بر اساس ترتیب جدولی و سال (پرسش مهر بیستم یا ۲۰)
  • پرسش مهر همراه با شروع سال تحصیلی (پرسش مهر ۹۸-۹۹)
  • پرسش مهر همراه با شروع سال شمسی مطرح شدن آن (پرسش مهر ۹۸)

از آنجایی که عدم پرسشگری می‌تواند عوارضی به دنبال داشته باشد که بارزترین آن را می‌توان عدم آگاهی و بی‌سواد ماند دانست و حتی باعث بیماری‌های روانی نیز شود، اهمیت زیادی دارد که دانش‌آموزان را از سنین پایین با این امر آشنا کرد. مقاله پرسش مهر می‌تواند تحول و تغییرات عظیمی در دانش آموزان ایجاد کند از همین رو در کشورهایی مانند چین، آمریکا، استرالیا، انگلستان و بسیاری از کشورهای دیگر هر ساله با نام‌های مختلفی مطرح می‌شود.

پاسخ به پرسش مهر

تماس و ثبت سفارش 09375761014

حتی تعداد زیادی از دانش‌آموز توانا و بااستعداد نیز وجود دارند که در هنگام پاسخ به سؤالات و پرسش‌ها دچار استرس و اضطراب و عدم اعتماد به نفس می‌شوند و تصور می‌کنند با دادن پاسخ اشتباه مورد تمسخر دوستان و همکلاسیان خود قرار می‌گیرند و حتی از پاسخ‌های خودشان مطمئن نیستند در صورتی که می‌تواند کاملاً درست باشد به همین دلیل شاید به راحتی قید پاسخ دادن به سؤالات را بزنند و زحمت پژوهش و پرسشگری را به خودشان ندهند از این‌رو لازم است که معلمان روحیه پرسشگری، تحقیق، تجزیه‌وتحلیل را در شاگردان خود تقویت کنند. شناساندن ارزش پژوهش درباره پرسش مهر در کلاس به شاگردان بسیار مهم است. مشارکت در فرآيند به دست آوردن اطلاعات از محرک‌های نوشتاری يا کلامی، تحليل و تلفيق مطالب، شکل‌دهی فرضيه و سپس نظم بخشيدن به افکار در قالب زبانی روشن همگی در شاگردان حس مالکيت بر آن موضوع را ايجاد می‌کند و آن‌ها را کاملاً به روند يادگيری ملتزم می‌کند تماس.